February 24, 2015 admin

UÇUŞ İPTALİ, TAZMİNAT HAKKI VE SHGM (PART 1)

UÇUŞ İPTALİ, TAZMİNAT HAKKI VE SHGM (PART 1) Av. Selçuk ENER

Son günlerde, başta İstanbul olmak üzere, Türkiye genelindeki soğuk ve yağışlı hava, hava trafiğini önemli ölçüde etkiledi. Onlarca sefer iptal oldu, binlerce yolcu havalimanlarında mahsur kaldı. Son 30 yılın en soğuk günlerini geride bıraktığımız şu günlerde, hava muhalefetinin iptallerdeki önemi, bir kez daha gündeme geldi. Geçen haftaya damga vuran olumsuz hava koşullarının, tartışmaya yer bırakmayacak derecede haklı bir iptal sebebi olduğunda kuşku yoktur. Bu kadar uçuşun iptal edilmesinin, hava yollarına mali açıdan zararı da hatırı sayılacak türden. Peki, iptal uçuşlar, iptal sebepleri, sebeplerin geçerliliği, yolcuların uçuş iptallerinde sahip olduğu haklar konusunda ne biliyoruz? HER İPTAL SEBEBİ, TAZMİNAT HAKKI VERMEZ Hava yolları, ‘kar, sis, buzlanma ve fırtına gibi uçuşu olumsuz etkileyecek düzeyde hava muhalefeti, değişken politik durumlar, beklenmedik güvenlik ve emniyet zaaflarıyla sınırlamaları, grevler, iç güvenlik, havalimanı sorunları, hava trafiği sınırlamaları, bagaj, yolcu, uçak ve havalimanını içeren istisnai güvenlik tedbirleri’ gibi koşulların varlığı halinde, uçuşları iptal edebilmektedirler. Bu sayılan ve sınırlandırılmamış istisnai durumlar sebebiyle iptal yoluna gidilmesi halinde, uçuşu iptal edilen yolcular için tazminat hakkı doğmamaktadır. Uçuşlar, yukarıdaki istisnai sebeplerden başka, şirketlerin ticari politikaları gereği veya teknik sorunlar sebebiyle de iptal edilebilmektedir. İlgili yönetmelikte bahsedilen tazminat hakkı da, işte bu durumlarda doğmaktadır. TİCARİ GAYE Mİ, MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ Mİ? Uçakların doluluğu, hava yolları için başarının en basit ve tespit edilebilir göstergesidir. Zaman zaman, bazı destinasyonlar için, mürettebat sayısı kadar yolcu ile uçuşların gerçekleştiği de aşikardır. Aynı şekilde, aynı gün içinde birden fazla seferin birleştirilmesinin sebeplerinden biri de budur. Bu duruma gizli iptal ya da gecikme demek de mümkün. Tamamen “zarar” diye tabir edilen bu uçuşlar için, her ne kadar hava yolu iptale meyilli ise de, marka değeri ve müşteri memnuniyeti açısından iptale, kolay kolay başvurulamamaktadır. Tercih, ticari gayeler olduğunda tazminat hakkı, hava yollarının başını ağrıtan en önemli sorun olmaktadır. İç hat uçuşlar için, yönetmelikte öngörülen 100 Euro karşılığı tazminat, yolcu sayısı ile çarpıldığında, hiç de azımsanamayacak bir maliyet haline gelmektedir. Burada tartışmaya açılacak konu, tazminatın miktarı ve ödenmesinin talebe bağlı olup olmadığıdır. BİLET FİYATI İLE TAZMİNAT ARASINDA UÇURUM VAR Özellikle iç hat uçuşlardaki bilet fiyatları düşünüldüğünde, 100 Euro tazminatın hatırı sayılır bir miktar olduğunda kuşku yok. Peki 100 Euro tazminat, menfaat terazisine konulduğunda, hakkaniyetli midir? Yoksa tüketici merkezli bir bakışın ve mevzuatın, gerekli tırnaklama yapılmadan iç hukukumuza alınmasının sancıları mıdır? Dış hat uçuşlarda, 600 Euro’ya varan tazminatların ödenmesi, rekabet içerisinde olan hava yollarının çok da tercih edeceği bir yol değildir. İşte tam da bu noktada, tazminat talebe bağlı mıdır, yoksa iptalin otomatik sonucu olarak müşteri aranarak teklif edilmeli midir? Sonraki yazımızda, iptal hallerinde ödenen tazminatın, talep olmadan ödenmesine lüzum olmadığını gerekçeleriyle bulabilirsiniz.

Tagged: , , , ,

Comments (2)

  1. site yönetimine teşekkür ederim çoğu zaman aradığımız şeyi sitelerde bulamıyoruz oraya buraya yönlendiriyorlar sizin sitenizin içeriği güzel daha çok güncellerseniz sevinirim

    • admin

      Değerli yorumlarınız için teşekkür ederiz. Hukuki konularda bilgilendirmelerimiz, daha yoğun bir şekilde devam edecektir. Sosyal medya hesaplarımızı da takip etmeyi unutmayın.
      Ener Avukatlık Bürosu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

İletişim

Hukuki konularda aklınıza takılan sorular mı var? Bize yazın cevaplayalım.